"Follow us to get all the news about the team and our adventures.
We would love to get in touch with our number one fans!"
Flevo race J/70 zeilen

Generale in Muiden voor het WK

Al weer bijna twee weken geleden werden we in Muiden ontvangen voor de 75ste Flevorace. 8 J/70’s namen het tegen elkaar op in een mooi windje tussen de 15-20 knopen (gokje). We voeren bijna in de WK setting (Milah was nog op vakantie, voor haar in de plaats voer Rixt): dit event was DE generale voor het WK dat de 12e september start in Porto Cervo, Italie en we worden tweede op gelijke punten met nr. 1.

Thuis wedstrijd of toch niet?

Het hele Markermeer wordt geteisterd door het wier en dus is de organisatie vooraf op pad gegaan om de niet-veilige gebieden zoveel mogelijk in kaart te brengen. Het vaargebied ligt behoorlijk noordelijk en even twijfelen we of we de boot niet in Uitdam gaan leggen. Toch varen we de boot op vrijdag met z’n 3 en over van Monnickendam naar Muiden: wel zo gezellig! Onderweg tussen de aken door die hun lange baan varen en even dag zeggen bij het finish schip in toch flinke wind. In de haven is er geen wind en zon, heerlijk weer om de boot klaar te maken.

Jaloerse blikken

Zaterdag starten, de wind is iets harder dan de voorspelling dus de verstaging krijgt er nog een paar slagen bij. Nu de wind er is willen we ook graag de blow-trough gybe oefenen: deze is veel efficienter, maar je moet hem wel even oefenen. We doen er twee voor de start en besluiten het ook maar in de races te doen: het is tenslotte de generale voor het WK en ze gaan oke voor een eerste keer.

De eerste race varen we in de middenmoot, even inkomen. De tweede race al stukken beter, zeker down-wind zijn we rap en de handling gaat goed. Op de finish nog in duel met de J-Power van Hizkia en Ferry met John aan het roer: we liggen voor, maar al snel is het duidelijk dat de ORC 4 boot over stuurboord echt geen aanstalten gaat maken om aan de kant te gaan. Dus dan toch maar gijpen om direct nog een keer te moeten gijpen voor de J-Power die daar aan komt. Het kost ons een plekje, wat uiteindelijk het verschil blijkt te zijn tussen plek 1 en 2, maar ach we hebben wel een lekker flesje wijn gekregen van de ORC boot, ook wat waard ;).

De laatste race van de dag gaat heerlijk, met een top snelheid van 15.8 knopen knallen we tussen de ORC boten door: zien we daar toch wat jaloerse blikken? We winnen met overmacht: we gaan lekker! De dagprijs is ‘voor de meisjes’ zoals ze ons inmiddels op het startschip noemen.

Inhaalrace

Op zondag staan er nog twee races op het programma. We starten scherp: te scherp. Samen met nog een paar boten zijn we te vroeg en we gaan dus terug. Achteraan starten dus, toch zonde! Maar stukje voor stukje lopen we weer in en bij de eerste beneden ton liggen we er al weer bij. Halverwege het rak een verbaasde Peter: ‘ha zijn jullie er weer!”. Een paar slagen later liggen we er voor, alleen de Jayday kunnen we niet meer bijhalen. Toch is dit wel de mooiste van de serie om zo terug te komen!

De laatste race is oke, we komen wel dichterbij, maar Peter en de Holger zijn te ver voor om nog voorbij te gaan.

Een heerlijk weekend waarbij we vooral heel veel lol gehad en we een aantal handelingen goed hebben kunnen trainen voor het WK! 7 September gaan we rijden, op zaterdag 9 komen we aan in Porto Cervo: maar eerst de Eredivisie in Veere! Volg ons vooral via Facebook!