"Volg ons op onze diverse social kanalen.
Fantastisch om in contact te komen met onze number one fans!"

Eredivisie 2022: Indian Summer

Zaterdagochtend 09u: ontbijten met verse appeltaart en hete koffie. De zon komt op achter het Muiderslot en laat kleuren zien die een verfpalet zou doen verbleken. Mooi, maar ook een tikkie zorgelijk: zit er wind in die lucht? Het Markermeer is vanaf de kop bij de KNZ&RV in Muiden spiegelglad. Het belooft warm te worden tijdens het Eredivisie weekend, maar de boten zijn nog nat van de ochtenddauw. Dus toch die overbroek aan. 

6 boten, 18 teams, en 1 reserveboot die hopelijk niet gebruikt hoeft te worden. Wij starten in de eerste race van de eerste flight. Het wedstrijd comité onder leiding van Elmar Pigeaud besluit om direct het water op te gaan. Met een zuidenwind kabbelen we samen met de eerste andere 5 boten op de gennaker het pijpelaadje in Muiden uit om er buitengaats achter te komen dat er op die hele spiegel van water 1 stukje met rimpels zit: ons startgebied. Zuiden wind, direct onder de wal, compleet in de luwte van een nieuwbouwwijk ligt een windgebied. Snappen ho maar, maar wij zijn blij dat er wind is. Hoppa; daar hangt de oranje vlag. Het comité pakt lekker door, we gaan! 

We rekenen in deze eerste race op een krimpende wind maar zien al snel dat we op een hele korte baan gaan varen. De strategie is daardoor simpel geworden: heel scherp starten en alleen maar naar de druk tacken. Hoogte doet er even niet toe, zeiltjes open en die boot aan de gang houden. Niet stil komen te liggen in de laatste minuut voor de start en blijven zeilen. Stuurvrouw Rikst houdt de boot mooi hoog en creëert een prachtig lij-gat om met vaart over de lijn te gaan. Er is rust aan boord, Fettje en Milah hebben samen de handeling onder controle en de snelheid is goed. Marleen kiest de kanten op basis van de wind en Rikst doet de boat-to-boat calls; wel zo fijn als je zelf het roer in handen hebt. Eerste dag, eerste flight, eerste race, een eentje. Dat paaltje staat stevig in de grond.

Lekker begin! 

“Vergeet je make-up tas niet”, we leggen de boot langs de rib en moeten wisselen. Een nieuw (mannen) team komt aan boord en wijst naar onze bidontas. Ahh super lief mannen, dat jullie ons wederom willen herinneren aan wat wij tussen onze benen hebben. Zelf zijn we daar namelijk niet mee bezig. “Thanks guys, probeer het zelf eens; met make-up op ga je een stuk sneller over die baan.” We hebben onze standaard antwoorden al zo’n jaar of 10 klaar. 

Komt ‘ie: de klassieke indringstart. Zelf lig je bij het schip, en hebt een aantal bootjes boven je liggen die de boot niet meer hoog kunnen houden. Ze vallen af en beginnen te varen. Je trekt je rode vlag en de boten boven je krijgen een penalty. Om een aanvaring te voorkomen ben je zelf gaan varen. X-vlag: zijn we te vroeg? Er bestaat twijfel, op het pin zijn duidelijk anderen te vroeg over de lijn. Varen we door? Of gaan we terug… de wedstrijd eindigt wederom met een paaltje, dat al snel een 6+1 werd. Helaas; je gokt en je verliest. Kan je om een redress vragen als je door de fout van een ander te vroeg over de lijn bent, als de umpires ook in jouw voordeel hebben gevlagd op die situatie? Verwarring. En frustratie. Maar hey, we zijn niet boos. Wij-zijn-niet-boos.

“What was subtle about your work today? How did you sink a boat?”

WHOOOSAAHHH. (Ken je klassiekers)

En door. Met zoveel korte wedstrijden op een dag is het de truc om snel los te laten. Ging er iets mis? Laat het in die race. En meer races volgen die dag want de wind blijft staan, ruimt en ruimt en blijft steady tot de zon alweer bijna onder gaat. We lopen voor op schema, wat goed uitkomt omdat er voor zondag minder wind is voorspeld.

Gratis biertjes, ballen en gezelligheid ’s avonds sluiten een topdag af. We rollen tevreden ons mandje in.

Zondag is ze er weer: de zon. Op de laatste dagen van oktober in je T-shirt op het water, dat is de leven. Milah topt het plaatje af met haar teenslippers die de rest van de dag niet meer uitgaan. Een paar dames van She Sails waren net terug van het WK J70 uit Monaco dus we houden de zuidelijke spirit er nog even in met wederom een zuidenwind en lichte omstandigheden.

In de ochtend pakken we een bootje over bij de wissel van een team dat de jib-karren op tandje terror had staan. Even checken of ze ook niet stiekem de achterstag erin hebben getrokken. Zou zo’n team de boot in andere omstandigheden overgeven aan het nieuwe team om twijfel te zaaien of beschikken zij over ultieme trimtactieken die wij niet kennen? Ach, wij doen lekker ons eigen ding. 

Wat zit alles dicht bij elkaar. Het filmen van de finish is geen overbodige luxe en wij zijn op sommige momenten blij dat we zelf niet op het finish-schip staan zo close is het af en toe. In de tussen-uitslagen staan teams met hetzelfde aantal punten en bepalen het aantal eentjes en tweetjes de volgorde. De wind zakt er langzaam uit, maar de focus kan nog niet verslappen; de laatste paar potten gaan bepalend zijn. 

Oeps: weer te vroeg. Woooosahhhh again. Maar dit keer gaan we terug. Hop, terug het rak in. Waar is de wind? Nergens. 4e bij de boventon, niet best. Een dikke draaiing naar links maar druk technisch zou je een gybeset willen. We volgen de windrichting en niet de windkracht, maar gelukkig wordt die race eruit geknald. En die daarna ook. Het feest zit erop. We wachten nog even op wind maar alle zeiltjes van de bruine vloot die de andere witte stippen aan de horizon waren worden gestreken.

It’s a wrap. Strik erom.
Robert-Jan Kentgens en zijn team pakken de minste punten, gevolgd door Mees de Graaf en crew. Gefeliciteerd! Dat betekent sterke Nederlandse afgevaardigden in de Sailing Champions League. Wij pakken de 3e plek en zijn blij met de bronzen plak.

En de nummer 1? Die krijgt naast een gouden plak een nat pak.
Zoals het hoort, eindigt het feestje met een plons maar gelukkig niet voor ons.

Bedankt comité, jullie hadden strakke lijntjes.
Liefs, She Sails

Powered by
  • Bergans Logo.svg
  • Bsbp
  • Knzrv
  • BPD

Latest video

Gaaf die Eredivisie!

Sponsor middag Famed